Czy tonewoods ma znaczenie dla gitar elektrycznych?

Spisu treści:

Anonim

Autor jest gitarzystą i basistą z ponad 35-letnim doświadczeniem muzycznym.

Ten facet, który zrobił ten eksperyment

Od czasu do czasu ktoś przywołuje tego gościa, który wykonał kilka zmierzonych testów na kilku gitarach elektrycznych i stwierdził, że nie ma różnicy w dźwięku, jeśli chodzi o rozmiar ciała, kształt czy drewno. Dla mnie to graniczy z szaloną gadaniną, więc co tak naprawdę się tutaj wydarzyło?

Myślę, że ten facet, którego zwykle mają na myśli, był studentem Uniwersytetu LaTrobe, który w 2012 roku rzeczywiście przeprowadzał eksperymenty z gitarami elektrycznymi, aby ustalić, czy jest jakaś różnica w dźwięku w oparciu o styl ciała i drewno. Użył siedmiu różnych gitar i załadował każdą z tych samych przetworników i strun.

Od Spinditty

Używając wymyślnego, akademickiego sprzętu badawczego, zmierzył częstotliwości wytwarzanych nut. W rezultacie wszystkie były prawie identyczne.

Szybki przegląd YouTube ujawnia kilka bardziej przedsiębiorczych osób, które przeprowadziły podobne quasi-naukowe eksperymenty i uzyskały podobne wyniki. Dla niektórych dowodzi to bez cienia wątpliwości, że drewno tonowe nie ma najmniejszego znaczenia, jeśli chodzi o brzmienie gitary. Teraz nie może być debaty!

Oczywiście w rzeczywistości niczego to nie dowodzi, poza tym, że kilku facetów zrobiło kilka eksperymentów i wymyśliło jakąś ciekawą paszę dla forów dyskusyjnych dla gitar. Jeśli jesteś już na modą „drewno to tylko chwyt marketingowy”, to daje ci to poważną amunicję!

Dla reszty z nas z pewnością daje do myślenia i trudno dyskutować z nauką. Jeśli grasz na gitarze od dłuższego czasu i uważasz, że drewno ma duże znaczenie, jak możesz pogodzić swoje przemyślenia z tymi odkryciami?

Czy tonewoods ma znaczenie?

Powiedziałem tu wiele rzeczy i nie wiem, czy jestem bliżej przekonania do czegokolwiek siebie lub kogokolwiek innego. Myślę, że dla mnie sprowadza się to do tego: Jednej rzeczy, której nauczyłem się przez ponad trzydzieści lat grania na gitarze, to ufać swoim uszom. W tym przypadku nie tylko moje uszy, ale także dłonie. Dla mnie różne dźwięki brzmią i czują się inaczej, a to zdecydowanie przekłada się na wzmacniacz.

Jestem głęboko przekonany, że większość twojego tonu jest w twoich rękach. Tak więc tak naprawdę rzecz z drewnem tonowym sprowadza się do jednego z tych problemów „wszystkie rzeczy są równe”. Nadal będziesz brzmiał jak ty, bez względu na to, na jakiej gitarze grasz. Granie na droższej gitarze wykonanej z rzekomo lepszego materiału nie sprawi, że będziesz brzmiał lepiej niż w rzeczywistości. Ale jeśli grasz na gitarze zrobionej z lepszych materiałów, czy będziesz brzmiał jak lepsza wersja Ciebie? Tak mi się wydaje, a przynajmniej tak mi się wydaje.

Z drugiej strony, co z gitarami akustycznymi wykonanymi z czegoś, co nie jest drewnem? Zacząłem ten artykuł od omówienia, w jaki sposób instrumenty akustyczne są zależne od drewna pod względem brzmienia i porównania ich z elektryką. Ale na przykład Rainsong to firma gitarowa, która produkuje swoje instrumenty akustyczne z włókna węglowego, a nie z drewna, i brzmią fantastycznie. Czy więc gitary muszą być wykonane z drewna, czy po prostu muszą być wykonane z czegoś, co ma dobre właściwości akustyczne?

To kończy moje badanie debaty na temat gitary elektrycznej. Przypuszczam, że niczego nie rozwiązałem, ale być może wyjaśniłem pewne rzeczy we własnym umyśle. Kiedy o tym myślę, nie wiem, jak mogę ogarnąć myśl, że drewno nie ma znaczenia w budowie gitar elektrycznych. Dla mnie absolutnie tak.

Więc co z Tobą? Czy uważasz, że drewno, z którego wykonana jest twoja gitara, ma znaczenie? Czy uważasz, że to wszystko to szum szumu? Czy ten artykuł w jakikolwiek sposób zmienił zdanie?

Być może najlepszą odpowiedzią jest po prostu nie dbać o to, że w ogóle toczy się debata i po prostu grać to, co lubisz.

Czy tonewoods ma znaczenie dla gitar elektrycznych?

Treść ta jest dokładna i prawdziwa zgodnie z najlepszą wiedzą autora i nie ma na celu zastąpienia formalnej i zindywidualizowanej porady wykwalifikowanego specjalisty.

Pytania i Odpowiedzi

Uwagi

Kingsley Hans 2 lipca 2020:

Na początek gram w domu przez większość czasu bez mojej gitary podłączonej do jakiegokolwiek wzmacniacza, więc drewno tonalne jest dla mnie bardzo ważne. Gram od 3 lat najpierw na tanim japońskim Stracie, który, jak sądziłem, brzmiał niesamowicie, dopóki nie kupiłem mojego Gibsona Les Paula i szczerze mówiąc, nie mogłem odróżnić go dopiero po roku. To była moja pierwsza strata, więc nie chciałem przyznać, że brzmiało i grało jak gówno, a potem tydzień temu wypróbowałem kilka gitar w sklepie muzycznym, najpierw gitary akustyczne 6 i 12 strunowe, potem półpusty korpus. tele a Epiphone Les Paul i Strat najpierw bez podłączenia do sieci i mógł poczuć i usłyszeć różnicę. Teraz, mimo że Epiphone Les Paul pochodził z edycji 2020, był najgorzej brzmiący, mimo że nie był najtańszą gitarą, na której grałem. Zdrapka również została wykonana słabo. I tak, jeśli chodzi o stratę, to była seria graczy i to mnie powaliło. Nie mogę wyrzucić tej gitary z głowy, muszę ją zdobyć, po prostu wiem, że musiałem.

Więc wynik końcowy? Brzmiały i czuły się tak samo, jak po odłączeniu, ale oczywiście różnica stała się bardzo oczywista, gdy zostały podłączone. Dla mnie półpusty korpus Gretscha brzmiał najlepiej, mimo że był najtańszy, następnie tele, a potem Strat i wreszcie Epiphone. Ale żeby być uczciwym, tele był najdroższy i kosztował ponad 1000 euro. Miał specjalny ton.

Ryszard W. Pierce 9 stycznia 2020:

Tonewoods mają wpływ na sposób wytwarzania dźwięku. Możesz powiedzieć, co chcesz, ale różne drewno inaczej rezonuje wibracje strun. Drewno twarde daje więcej rezonansu niż drewno iglaste. To dlatego Les Pauls i Stratocaster brzmią tak inaczej. Tak, wiem, że używają różnych konfiguracji odbioru. A to również wpływa na to, jak drewno rezonuje z wibracjami. Ale chodzi o drewno w dół.

Nick Brow 14 grudnia 2019 r.:

Tonewoods mają znaczenie tylko dla czystych i na wpół upieczonych ustawień; jeśli OD lub zniekształcenie jest Twoim podstawowym ustawieniem, to wszystko dotyczy wszystkiego innego niż drewno.

Mark Toadvine 10 grudnia 2019:

Właśnie kupiłem gitarę marki Ibanez RGA Axion. Wykonany z drewna nyatoh, bodu i szyi. Gitara o wartości $300,00 z gołymi kostkami po PU. Jest to tańsze drewno uprawiane w Indonezji na Filipinach. TO NAJGORZYJ BRZMIĄCA GITARA, NA KTÓREJ GRAŁEM HAMDS DOWN. DAJ MI MAHOŃ !

DiabelskieZajączki 2 grudnia 2019:

Wyjaśnienie dla piątej klasy mówi, że struny wibrują i przerywają pole przetworników. Ale ruch jest względny. Równie dobrze można trzymać strunę nieruchomo i wibrować przetworniki. Ponieważ struny są połączone nakrętką i mostkiem, przenoszą pewną energię na szyję i korpus, wytwarzając wibracje. To zmienia względny ruch przetwornika i strun. Wibracje struny mają największy wpływ na ruch, ale ciało ma mniejszy udział i zarówno konstrukcja, jak i budowa ciała mogą to zmienić.

Bob Brutto 2 grudnia 2019:

Tonowane drewno zdecydowanie robi różnicę. Grałem na basie z Delaneyem Bramlettem przez około dziesięć lat. George Harrison podarował mu kultowy palisander „Rooftop Tele” z „Let it Be”. To był właściwie pies. Ciężki i cienki dźwięk. Bez charakteru i ciepła. Pewnie dlaczego George dał go Delaneyowi. Ludzie przychodzili do studia, brali to, ogladali, potem odkładali i grali coś, co brzmiało lepiej.

Tscottii 28 listopada 2019:

W odpowiedzi na ten artykuł (który bardzo mi się podobał) mogę tylko dodać:

„Taylor's Pallet Guitar Challenge”.

Gopher gitarowy (autor) 23 listopada 2019:

@MJL - Cóż, czerń ma najlepszy ton dla metalu, sunbursts dla klasycznego rocka i oczywiście czerwień jest najgłośniejsza. Poza tym nie rozumiem, jaką rolę odgrywa kolor. :-)

MJK 22 listopada 2019:

Czytałem kiedyś artykuł o graczu, który twierdził, że słyszy subtelne różnice w dźwięku, jaki kolor farby wydaje na gitarze elektrycznej.

Kolor! Nie wpisuj. Kolor!

Pomijanie subtelnych różnic w gitarach elektrycznych jest jak omawianie subtelnych różnic w klaksonach samochodowych.

Albo dźwięk jest zauważalny, albo nie.

To, co przypisuje temu dźwiękowi, to cały szereg zmiennych, aż do luźnego połączenia.

Larry 22 września 2019:

Mam tylko bardzo krótkie oświadczenie. Ci z was, którzy uważają, że drewno tonowe robi jakąkolwiek różnicę w gitarach z litego ciała, „Nie widać lasu dla drzew”. Nie wynaleziono jeszcze instrumentu, który może zmierzyć, jak bardzo się mylisz. Ale wierz w marketing. Przynajmniej producenci będą mieli się z czego śmiać…….przez całą drogę do banku.

JJN 25 czerwca 2019 r.:

Od 30 lat staram się grać na różnych akustycznych typach lutni, harfy i gitary. Instrumenty te całkowicie opierają się na różnych rodzajach drewna, z których są wykonane, jeśli chodzi o intonację i projekcję głosu. Jest to specyficzna cecha wysokiej jakości lutni, która ma niewiele pod względem dynamiki dźwięku, aby emitować swój głos w małej sali. W gitarach akustycznych alikwoty są tak samo ważne jak tony podstawowe w określaniu jakości głosu. Następnie zająłem się gitarami elektrycznymi, posiadam 6 głównych marek, Fender, Gibsons, Epiphones. I kilka bez nazwisk, jeden klon chińskiego mistrza jazzu. Tanie gitary są zaskakująco dobre, wysokie marki doskonałe, nawet tańsze modele. Ale nawet ja, który nie jestem ekspertem, potrafię dostrzec różnicę w jakości głosu i braku lub obecności warstw tonalnych w każdym instrumencie. Mam 2 SG i nie są takie same, jeden jest zdecydowanie jaśniejszy z dłuższymi właściwościami podtrzymania. Te same smyczki, różne głosy. A obie gitary bardzo sobie cenię, tak jak wszystkie moje instrumenty są moimi dziećmi i doceniam ich mocne i słabe strony. Jakość materiałów i wykonanie absolutnie decydują o jakości wszystkich instrumentów muzycznych, absurdem jest sądzić, że jest inaczej. Jeśli to nie była prawda, to dlaczego Strativarius jest tak pożądany po dosłownie setkach lat?

Gopher gitarowy (autor) 1 lutego 2019:

@Krasimir - To wszystko prawda, ale na wibracje strun (a to właśnie wychwytuje przetwornik) ma wpływ drewno, z którego jest zrobiona gitara. Wpływa na to również most i inne czynniki, ale drewno jest częścią równania.

Krasimir 30 stycznia 2019:

Zastanów się: gitara, którą słyszysz ze wzmacniacza, jest sygnałem generowanym przez przetworniki. Przetworniki to magnesy z miedzianymi cewkami, które generują elektryczność, gdy pole magnetyczne „zmienia się”. Struny są głównym źródłem tej zmiany pola magnetycznego, które generuje sygnał elektryczny. Drewno nie ma właściwości elektromagnetycznych, więc nie wpływa na sygnał i nie słychać go na wzmacniaczu.

Gopher gitarowy (autor) 21 września 2018 r.:

@WeCouldBeGryros - Zgadzam się, że to była dobra sugestia i powiedziałem, że rozumiem obie strony debaty. Myślałem, że w odpowiedzi udzielonej Karlowi jestem niezwykle szanowany. Każde znieważenie, które przyjąłem, opierało się na nazwaniu mojego POV irracjonalnym, tak samo jak każde znieważenie, które przyjąłem twoim komentarzem, byłoby oparte na twojej uwadze o „słabości umysłu”.

Chodziło mi o to, że mój POV nie jest faktem naukowym i nie powinien nim być. Opiera się na mojej opinii, która z kolei opiera się na wieloletnim doświadczeniu.

Chętnie wysłucham wszystkich stron tej dyskusji, a ktoś może nawet zmieni moje zdanie. Możesz się ze mną nie zgadzać, co chcesz i cieszę się z tego, ale proszę, aby ludzie okazywali szacunek w swoich komentarzach.

MoglibyśmyByćGyros 20 września 2018:

Nie odnosisz się do punktu Karla: twoje opinie, nawet jeśli są oparte na wieloletnim doświadczeniu, nie mogą być wykorzystane do udzielenia odpowiedzi (tj. obiektywnej prawdy, którą wszyscy mogą konsekwentnie powtarzać i doświadczyć). Opinie, jakkolwiek mocne, nie mogą zastąpić faktów.

Sugestia Karla była w rzeczywistości całkiem dobra, ponieważ pozwalała wziąć pod uwagę twoje doświadczenie, przekształcone z subiektywnego „odczucia” w obiektywne „znalezienie”. Oburzenie się z powodu dobrze wymownego komentarza, który został przedstawiony w duchu konstruktywnej krytyki, jest ucieczką słabych umysłów.

Gopher gitarowy (autor) 31 marca 2018:

@Karl: Wierzcie lub nie, rozumiem obie strony tej debaty. Niektórzy ludzie chcą solidnej odpowiedzi opartej na faktach wyciągniętych z testów. Chociaż uważam, że wyniki tego rodzaju eksperymentów są intrygujące, nie sądzę, aby opowiadały całą historię.

Moje opinie (nazwij je przekonaniami, jeśli chcesz) opierają się na latach gry na gitarze. Tonewoods, jak wynika z mojego doświadczenia, mają znaczenie. To znacznie różni się od twoich przykładów na loterię i słońce/ziemię. Jeśli się nie zgadzasz, to w porządku, a uwielbiam słuchać różnych perspektyw, ale nie ma co obrażać opinii osób, które się z Tobą nie zgadzają.

Karl 30 marca 2018 r.:

Kiedy mówisz „dla mnie, różne gatunki drewna brzmią (i czują) inaczej…”, wyrażasz przekonanie. Na przykład „dla mnie” uważam, że powodem, dla którego nie wygrałem na loterii, było to, że tak chciał Jezus.

Teraz poproś mnie, żebym to udowodnił, a to zupełnie inna sprawa. Jeśli „dla ciebie” wierzysz, że słyszysz drewno dźwiękowe, dlaczego nie udowodnić tego na własnych warunkach? Niech ktoś zorganizuje prosty ślepy test, z wystarczającą ilością próbek, że udane zgadywanie nie wchodzi w grę, i udowodnij to. TO byłoby coś znaczącego. Do tego czasu, mówiąc „dla mnie, wierzę, że drewno rezonansowe ma znaczenie”, wszystko, co robisz, to irracjonalne przekonanie na pytanie z obiektywną odpowiedzią.

„Dla mnie ziemia jest większa niż słońce”.

Louiz 24 marca 2018 r.:

Oczywiście drewno nie ma znaczenia, dźwięk pochodzi tylko z przetworników zbierających zakłócenia ze strun; to myślenie życzeniowe i udawanie „świetnego ucha” sprawia, że ​​ludzie ciągle powtarzają, że słyszą coś na elektryce, a także dlatego, że każda gitara brzmi inaczej, ponieważ elektryczne części i ustawienia mogą być tak wyjątkowe jak drewno.

Cegła Jakub 11 listopada 2017 r.:

Oto rzecz o elektryce, masz METALOWY struny wibrujące nad METALOWYM magnetycznym przetwornikiem, który jest niespokojny na METALOWYM progu. Ostatnią rzeczą, o którą powinieneś się martwić, jest drewno, z którego wykonana jest twoja gitara. Jest tak wiele ważniejszych rzeczy, jak uzyskanie wysokiej jakości wzmacniacza.

Dan 11 września 2017:

Ok po przeczytaniu tego wszystkiego i wszystkich komentarzy….wszystkie „dowody” Przepraszam, że nadal wierzę w drewno czasu. Dla tych z Was, którzy chcieliby szybko dodać, że nie znam się na maszynie do robienia $$, najpierw coś wskażę. W tym TESTIE przeprowadzono czapkę i zakładam WSZYSTKIE poniższe testy. Użyli TEGO SAMEGO pic-upu. Ponadto… długość skali gitary ma więcej wspólnego z możliwością zginania strun / liczbą progów niż z tonem. Teraz powiem, że TON….cóż, jest to kwestia subiektywna; innymi słowami, mógłbym zagrać led-zeppelinem na błotniku i MYŚLĘ, że brzmię jak Jimmie Page, ale moja publiczność może się z tym nie zgodzić… (Chciałbym, żebym brzmiał jak Jimmy Page) Myślę, że w tym drewnie bardziej chodzi o zabarwienie dźwięku przetworników. Przykro mi, ale w teście mierzę nutę… cóż, jeśli stuknę A na gitarze nastrojonej na 440, zawsze będzie to A, chyba że jestem rozstrojony. Właśnie to widzi nauka. Ale jeśli weźmiesz tego samego gracza… powiedzmy Jimmi Hendrix, a on gra w czerwony dom na bieżąco… wtedy gra w czerwony dom na Gibsonie… cóż, ośmielam się powiedzieć mi, że brzmią tak samo…. ten sam facet….ta sama konfiguracja….ta sama piosenka…. INNA gitara. Właściwie możesz posłuchać, jak gra Red House na koncercie na Woodstock…..potem Red House na wyspie bieli….i to w dwóch różnych warstwach….Te same lata, jeśli się nie mylę…..i przez golly, bardzo łatwo jest odróżnić te dwa. Jeśli nadal są jacyś wątpiący, biorę les Paul's '59 i wymieniam ich na wersję les Paul's "dziennik".

Paul Hendriks 13 lipca 2017:

Oczywiście możesz usłyszeć różnicę, jeśli taksówka z gitarą akustyczną równie dobrze słyszysz różnicę z elektryczną to zależy tylko od tego jak głośno grasz…..

nikau 16 czerwca 2017 r.:

Różnica w dźwięku między Gibsonem a Fenderem nic nie mówi o drewnie rezonansowym. Każdy może usłyszeć, że brzmią inaczej. Mają różną długość podziałki, dłuższa podziałka oznacza jaśniejszy ton, Fender ma dłuższą podziałkę. Różne mikrofony itp.

Dla akustyki ma znaczenie drewno, ale nie dla elektryki.

JimK1 18 maja 2017 r.:

Właściwie to nie ma znaczenia ani na jotę.

Możesz opublikować artykuł z prośbą, aby ludzie powiedzieli ci, kiedy ostatni raz odwiedził ich anioł stróż, kiedy ostatni raz widzieli kosmitów lub kiedy ostatni raz mieli wizję psychiczną. Nie chciałbyś, żeby ludzie chcieli opowiedzieć ci historie o tym, czego doświadczyli. To wszystko nadal jest piętrowe.

Ludzie będą opowiadać historie o elektrycznym drewnie dźwiękowym, agresywnie przedstawią zwodnicze teorie, jak to musi działać, ale w końcu nigdy nie zidentyfikują go w ślepym teście, na własnych warunkach, używając gitary elektrycznej przez wzmacniacz.

Okazuje się, że elektryczne drewno rezonansowe jest „oczywiste”, o ile pozostajemy bezpiecznie w sferze teorii i anegdoty persona. Jak tylko pójdziesz przetestować go w wiarygodnych warunkach, to się nie objawi. Ludzie, którzy upierali się, że można to usłyszeć, którzy mówią rzeczy w stylu „każdy, kto rozumie podstawy fizyki, wie…”, aby to zracjonalizować, ci sami ludzie są naprawdę zdumieni ich niezdolnością do odróżnienia podstrunnicy klonowej od palisandrowej od hebanowej, lub korpus z lipy z olchy lub (cokolwiek).

Elektryczne drewno rezonansowe to przekonanie. To nie jest rzeczywiste zjawisko.

Czy kiedykolwiek chciałeś to udowodnić? Poproś wierzącego w drewno rezonansowe o dostarczenie dowodów na to, gdzie można usłyszeć drewno rezonansowe. Bardziej zagorzali wierzący będą próbowali to zrobić. Następnie zapewnij im ślepe klipsy z różnych gatunków drewna i zauważ, że nie są w stanie dokładnie odróżnić jednego od drugiego.

Krótko mówiąc, elektryczne drewno rezonansowe to od dawna irracjonalne przekonanie. Jak wszystkie przekonania, wierzący stają się bardzo defensywni, gdy kwestionujesz ich przekonania (dysonans poznawczy i inne), ale w żadnym momencie nie przyjdą z dowodami, aby udowodnić swoje twierdzenia. Po prostu będą opowiadać historie i wymyślać wymówki.

Gopher gitarowy (autor) 16 marca 2017 r.:

Dzięki, Jimmar! Zgadzam się co do kosztów lasu. Droższe drewno może być po prostu ładniejsze i nie zawsze lepiej brzmieć. Myślę, że bardziej chodzi o jakość i integralność drewna. Grałem też ostatnio na kilku gitarach, które zostały wykonane z alternatywnych i mniej znanych drzew tonowych i były całkiem przyzwoite.

Jimmar z Michigan w dniu 15 marca 2017 r.:

Po zbudowaniu 3 gitar akustycznych z różnymi gatunkami drewna powiedziałbym, że mają znaczenie…..ale myślę, że jestem bardziej heretykiem tonowego drewna niż tradycjonalistą. Myślę, że drogie drewno niekoniecznie oznacza drogi dźwięk. Istnieją inne czynniki, zwłaszcza w przypadku gitar akustycznych, nie wspominając o umiejętnościach gracza. Mam 5 gitar akustycznych i 3 elektryczne, wszystkie brzmią inaczej.

Dobry artykuł!

Tomudesu 21 października 2016:

Im lepiej grasz, tym większa różnica.

Desta vaiwira 11 października 2016 r.:

Nie chcę być niegrzeczny, ale niektórzy ludzie, którzy twierdzą, że drewno dźwiękowe nie istnieje, nie grają dobrze na swoich instrumentach.

Gopher gitarowy (autor) 07.10.2016:

Cieszę się, że przynajmniej dwóch doświadczonych gitarzystów zgadza się ze mną. Może mimo wszystko nie jestem szalony! (W każdym razie z tego powodu.)

Wesman Todd Shaw z Kaufman w Teksasie 6 października 2016 r.:

W każdym tłumie jest jeden. I zwykle jest to tylko jeden, ale dadgummit, on da się usłyszeć! ha ha

Można również powiedzieć, że ludzie z anty-tonwoods są rodzajem chwytu marketingowego dla wysokiej klasy przetworników i różnych producentów elektroniki.

Ludzie, którzy uważają, że mahoniowa gitara akustyczna nie brzmi inaczej niż palisander - z tymi osobami nie ma sensu. Myślę, że niektórzy z nas mają inne umiejętności słyszenia niż inni. Ponieważ za każdym razem słyszę różnicę między Fenderem a Gibsonem. I za każdym razem różnica między korpusami mahoniowymi a korpusami z palisandru.

Może występuje ubytek słuchu podobny do ślepoty barw z widzeniem? To najlepsza analogia, jaką mogę wymyślić.

Stella Vadakin od 3460NW 50 St Bell, Fl32619 w dniu 06.10.2016:

Rodzaj drewna ma znaczenie zarówno w gitarach akustycznych, jak i elektrycznych. Po 51 latach grania na gitarze potrafię odróżnić drewno, jeśli naprawdę słucham.

Czy tonewoods ma znaczenie dla gitar elektrycznych?